Sunday, October 9, 2011

welcome home !

assalamualaikum

secara rasminya  saya telah tamat menjalani peperiksaan akhir sem3.. so saya sedang bercuti..!
since sekarang ni cuti.. mesti banyak time terluang kan .. so i think boleh la sambung blogg ! hehe..
boleh la merepek meraban..tanpa mmberi entry yang bermanfaat,, haha,, cecita ah keji en...inshaAllah if ada info menarik utk dishare..i will.. tapi kalau takde.. memang merapuu.. tak suka baca close tab ye. hehe.terimakasih kalau still tak close tab :)

hari ni adalah last day aku,ika n liya as roomate shikin.. she'll move out,, since dia bakal bergelar ibu tahun depan inshaAllah,, she decided to stay with husband..=) sedihlaahh jugakk almost 2sem kitrg roomates.. macam2 benda share brsama.. :'( , tapi demi babyy tu.. kitrg redha... :)

bermulanya cuti.. brmakkna bermula la hari-hari bosan tanpa kawan2.. fyi, aku kan tinggal sorang je yg belum kawen stay kat umah ni.. so aku akan boring...sbb dah biasa duk ramai2 tetiba tinggal sorang :( .. nasib baik ika salu dtg banting.. stay umah aku 2 3 ari.. baru la seronokk.. :)

pngalaman cari part time for cuti sem .. since before last paper ni kitrg ada gap 12days..aritu aku n ika da try cari part time ..lpas je abis paper statistic ..kitrg trus je gi interview.. dapat.. gaji pun boleh la tahan ..utk part timer kan.. tapi kitrg tak setuju syarat pakaian dia. so tak jadi la pegi.. depa suh kami pakai tudung n baju masuk dalam.. dahlah tshirt.. tak sesuai la dgn kami..mungkin tak biasa,,lagipon kami ni bukan kecik2 sgt,, kalau pakai gitu... nauzubillah.. kami bukan lah cerewet sgt.,tapi dalam mencari rezeki .. kami mementingkan redha n berkat  dr DIA..kami percaya rezeki ada di mana2..selagi boleh elak ,kita elak kan..

beberapa interview kitorg lalui. sumenya mngecewakan..lagi satu nak share.. satu lagi pengalaman interview..
pusat pakaian yg tak kurang famous dia.. interview berjaya. and kitrg diterima bekerja..dah bincang time keje n salary .. suma settle.. lastt sekali .. persoalan waktu solat.. betapa terkejutnya kami.. bila supervisor tu cakap.. kami tak dibenarkan solat.. kami dah try fleksible kan waktu rehat. tapi kami tetap tak boleh solat maghrib..tak perlu brfikir panjang .. we have to say NO...sebenarnya cerita yang aku nak sampaikan kat sini.. aku sgt sedihh dgn situasi ini sebab bila aku pandang keliling pusat pakaian tu. majoriti pekerja dia melayu, gadis bertuddung.. bila aku tanya sorang staff mlayu dia. memang tak boleh solat ? staff dia diam je..nauzubillah. sedih sgt2.tak sangka dlm negara islam macam MALAYSIA ni masih ada majikan yang tak faham tuntutan agama pekerja.. aku n ika start berfikir nak boikot kedai tu.. tapi kitrg mmg tak penah beli apa2pon kat kedai tu. haha .. padannn !

nasihat2 kepada adik2 .. kalau baru abes spm tu nak cr part time..tolong lah jgn fikir pasal duit semata-mata..renung balik.. kalau kita kerja tapi sanggup meninggalkan kwajipan kita.berkat tak gaji kita tu ?  sedangkan kita ada pilihan utk cari kat tempat lain.. inshaAllah rezeki Allah ada kat mana2.. kalau smp ke sudah kita tak dapat jugak .. mesti ada sesuatu yang Allah sediakan utk kita disebalik semua tu..kannnnn ? =)

semoga Allah pelihara iman kita .. inshaALLAH..

*tak berniat pun nak tunjuk baik ataw apa tapi percaya lahh.. ini semata2 menyampaikan apa yang aku rasa,, aku pun masih kerdil dan jahil.. tapi inshaAllah aku try utk belajar..

eh tetiba entry ni jadi entry seriouss.. haha lantak.. OKAY bye. wassalamm




No comments: