Thursday, February 25, 2010

banana moist cake!

hye and hallo..

rabu lalu, my SIL mesej..
"ekin tau buat kek pisang x?..K.ju mcm t'ign, tp xnk y beli..nak buat..tp tak tau"
hehe...fyi,my SIL ni ngah pregnant..tak sedap hati pulak kalau tak tunaikan..even before this..belom penah buat kek pisang pon..tapi aku kata aku tahu jugak tapi kena cari resipi kat tenet la...hahaha...

kak ju ni pulak tak duk kat banting..dia duk jauh nun kat Gopeng,Perak..sorang2 pulak tu...dia kerja kat Kolej Matrikulasi Gopeng..abang aku plk a.k.a husband SIL aku ni mengajar kat banting..so kena duduk jauh..kesian mereka kan..baru kawen dah kena duk jauh2...kak ju pulak pregnant2 ni tak leh drive jaoh2..so dah sebulan kot dia tak balik banting..abang aku je yang balik gopeng..lama dah tak jumpa kak ju...since minggu ni cuti 3 hari and ada kawan kak ju yang nak balik selangor jugak..kak ju tumpang je kawan dia sampai salak tinggi..then my brother fetch her there..

amboi panjangnyer cerite..haha...back to kek pisang..pagi ni aku pon search resipi..aku amik kat blog mat gebu.. mak aiii...jadi youu...sedap pluss gebu lagi..i like..kak ju pon suke..:)


ni ha..kak ju n husband yang deco nih..cantik takk? :)
kak dila kata kalau orang pregnant makan pisang banyak2 anak dia tembam macam dany..haha

nah resipi kek pisang ni..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 g tepung gandum
*
1 camca teh soda bicarbonate
*
1/2 camca teh garam halus
*(*digaul rata dan diayak)
15 g ovallate
150 g gula halus
5 biji telur gred A
125 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
100 g minyak jagung
225 g pisang emas + 1 camca teh vanilla, dilecek halus
(aku pakai 4 biji pisang berangan)

CARA MEMBUATNYA :-)

1. Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser bund-pan dengan mentega, tabur tepung rata dan ketuk keluar lebihan tepung. Ketepikan. (kalau guna tin kek warna hitam, turun kan suhu jadi 160C..sebab tin hitam kadar penyerapan haba dia lebih tinggi).

2. Putar gula dengan ovallate hingga sebati, masukkan telur (kesemuanya) dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan baulu). Perlahankan speed dan masukkan pisang lecek, gaul rata.

3. Masukkan tepung berselang seli dengan metega cair + minyak jagung tadi. Buat hingga siap dan gaul rata. Tuang dalam tin yang telah disediakan. Bakar 55 - 60 minit atau hingga masak, mengikut oven masing2.

4. Uji kek dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika keluar bersih, tanda kek dah masak. Biar kan kek sejuk sedikit, longgar2kan dari tin dan terbalikkan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidang....

try it urself...baru tahu kesedapannya..:-)

No comments: