Saturday, May 19, 2012

mencari tarbiyyah

Assalamualaikum ..

bila lama2 cuti . duduk rumah.. xde aktiviti macam majlis ilmu .. klu kat bangi tu ada la jugak nak ke majlis ilmu ke .. kalau kat sini . tak de geng sangat.. sahabat2 dah bekerjaya.. nasib baik masih ada facebook , sebaran ilmu ..jazakumullahu khairan katsira buat ukhti akhi yg x jemu posts tentang ilmu , dakwah dan tarbiyyah ..

aku jugak sangat sangat rindu kan usrah .. bulatan gembira kami .. walaupun aku masih baru dalam usrah bersama naqibah , kak yanti . tapi sgt terasa dalam jiwa.. perkongsian ilmu , pembentangan tafsir , penceritaan sirah nabi .. meronta-ronta dalam jiwa .. sungguh , aku sedang rindu ditarbiyyah..



Usrah .. apa itu usrah?
ini kefahaman aku .. maaf kalau silap ..
Usrah dalam bahasa arab maknanya keluarga ..ermm bg aku satu kumpulan yang sangat akrab, saling mengambil berat , berkongsi ilmu andd saling mengajak kepada kebaikan ..
mula-mula dengar pasal usrah . aku fikir .. ini mungkin untuk org yg family dia jauh jauh.. so usrah adalah tempat mereka dptkan kasih sayang ahli keluarga baru ..
rupanya Usrah jauh lebih indah ...dulu , selalu fikir ..usrah buat hari sabtu . susah kalau aku nak balik rumah family .. nnt tak boleh commit .. tp kalau nak tu seribu daya kann..

niat aku nk berusrah tu .. aku zahirkan dekat bayu .. dia kata nnt dia bincang dengan naqib dia yg baru je kahwin . mungkin isteri naqib mereka akan jadi naqibah kami( aku dan ika) .. lepas tu bayu kata kalau nak buka usrah baru kenalah ada ramai sikit . 5 orang ke.. kalau setakat 2 orang masuk je usrah yang dah sedia ada.. oleh tu , arif perkenalkan kakak dia yg juga naqibah usrah dkt ukm bangi .. tp bila hasrat aku n ika dapat dihidu housemate .. diorg kata , kalau sudi join la usrah mereka .. mungkin urusan nya akan lebih mudah .. aku n ika berfikir .. mana mana pun boleh .. asal kami boleh masuk ke dalam dunia usrah yang aku dengar sangat indah..

akhirnya , ketentuan Allah menetapkan aku dan ika join usrah dengan housemate dan naqibah kami , kak yanti .. sebelum ni pernah jumpa kak yanti tu sekali . masa buat bacaan doa dan solat hajat masa kitrg baru masuk rumah sewa.. lembut , cantik dan peribadi dia sgt baik ..

kali pertama kitrg usrah , buat kat rumah sewa kami ... sebab masa tu surau kolej ada program .. sesi taaruf dengan semua .. seronok walaupun majoritinya dah kenal .. usrah kami ada 8 orang termasuk kak yanti .. cume seorang je yg aku belum kenal masa tu . ain .. dia student kptm jugak .. tpi mungkin tak perasan .. jida pulak , pernah satu kumpulan dengan aku masa orientasi dulu.. so aku tak rasa janggal sangat ..

makin hari makin rasa indahnya berusrah .. nk rasa..kena join sendiri ..hihi..
makin positif ,
makin + solat jemaah ,
makin sayang ukhuwwah fillah ,
makin + baca quran ,
makin takut nak buat dosa ,
maki suka akan kebaikan ..

please try this for your life .. USRAH

No comments: