Thursday, November 1, 2012

melentur buluh dari rebung ^_^


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang..

Assalamualaikum ..

Setiap kali nak update mesti rasa nak tulis " eee.. lamanyaa tak update blog " hehe ..
tapi kalau dah jarak setiap entri memang berbulan lamanya .. dah tak dikira lama dah .. rasanya, aku macam dah hilang skill menulis ..
eh ..sebelum ni ada ke skill menulis ? oh tidak .. haha.. aku  memang bukan penulis yang bagus ..ini adalah kerana , eceh ..
kurangnya amalan membaca .. hehe to be honest ..aku tak berapa rajin membaca unless perkara tu memang perlu sesangat untuk dibaca ..keh3

Bukti aku sudah tiada skill eh memang takde skill menulis , ni lah . blog tak update , jarang update status dari idea sendiri (share & copypaste banyak le)
hehe.. itu menulis atau menaip la .. tapi kalau bercakap .. emm non stop pulak .. hihi ..

okay .. banyak nya membebel ..

since dah lama tak update blog . ini mesti satu entri yang panjang [ boleh caya ke ? ]

cerita mendidik.( Ala-ala ibu-ibu pulak )

aku ini dilahirkan agak suka terjebak dalam bidang pendidikan ni.. eceh.. hehe..
so apa yang aku dapat , aku suka share balik pada semua ..
langkah awal menjadi pendidik , sebelum mendidik anak-anak aku ...aku rasa bertanggungjawab mendidik anak-anak buahku..
masa cuti study week ( err.. study week tu cuti ke ? ) aku ada balik ke rumah banting beberapa hari ..
waktu siang , kebanyakkan anak buah aku tinggal kat rumah mak , yakni lepas balik dr tadika ..

perkara yang selalu aku didik mereka ialah solat.. walaupun mereka baru berusia 3-5 tahun .. tapi aku suka biasakan mereka dengan
suasana islam, biasakan budak-budak dengan ibadah-ibadah .. hmm .. maaf ckp , kadang-kadang orang dewasa selalu melarang adik-adik kecil  dari kawasan kita solat ,
menyebabkan adik-adik ni tak terbiasa dengan solat.. so , bila dah besar .. diorang mungkin rasa berat untuk solat ..
ini pendapat aku la .. bukan ke , kalau kita nak melentur buluh biar dari rebungnya..  makna kata , dari adik adik  ni kecil kita dah kena biasakan ..
bukan bermaksud nak menjadi terlalu tegas , smp tahap memaksa adik adik yang belum wajib utk kerjakan solat .. cume biar mereka tahu yang solat tu penting..
dari kecil mereka lihat orang sekeliling mereka melaksanakan perintah Allah .. bila diorg tak buat . mungkin diorg akan rasa janggal.

Mendidik biar dengan perbuatan . maknanya, praktikal .. kalau kita asyik beri arahan , tapi kita sendiri tak melaksanakan .. rasa-rasa orang yang nak kita didik tu nak ke buat ?
bukan dari segi solat je .. macam- macam, cthnya tutup aurat ,sedeqah, bercakap yang baik-baik .. kadang-kadang tak perlukan arahan ..cuma biasakan perkara yang positif depan adik-adik kecil..

mula-mula kita ajak le mereka .. umpan mereka dengan cerita-cerita keindahan syurga , nikmat syurga ..
cth ayat aku pujuk anak buah aku solat  :

acu          :nana , yaya ! sape nak masuk syurga yang boleh mintak apa-apa saje dari Allah .. ?
mereka   : saya !!!
acu          : tapi kalau nak masuk syurga , kena ikut ckp Allah .. Allah suruh kita solat .. sape nak    solat??
mereka   : saya !!

syukur Alhamdulillah , anak-anak buahku ini dah ada sedikit basic2 ilmu agama dari mama ayah ,mama papa mereka .. so, kerja aku dah tak rumit ..
mereka dah tahu sebelum solat kena ambil wudhuk .. tapi.. kena la layan semua pertanyaan mereka yang melimpah ruah ni ..
contohnya :

lokasi : tempat ambil wuduk

nana nampak macam dah expert amik wudhuk , cuci pergelangan tangan, kumur2 , muka .. tetiba ..

nana : Acuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!! lepas muka apa ?
acu   : tangan sampai atas siku .
nana : lepas tu ..

dan seterusnya .. asyik la lepas tuuuu .. lepas tuu .. hahaha , geli hati tapi seronok sebab dia semangat nak belajar ..

tiba waktu yaya pulak , okay yaya dah 6 tahun ,dah tadika islam.. mesti lagi okay ..acu pun pegi siapkan tempat solat .. tetiba pandang belakang .

yaya : acuuuuuu ... jangan la pegi mana-mana .. tgk la yaya amik wudhuk ..

hahahaha...tp dia okay .. cuma nak suruh tengok je .. hmm layankan je ..

lepas solat .. tanpa perlu diajar.. tiba2 mereka pun amik muqadam , and duduk mengaji sebelah acu ..
nampak tak ? kanak-kanak kadang-kadang tak perlu diarah .. cume praktikkan didepan mereka ..

sekarang ni alhamdulillah ..bila acu amik wudhuk je ,..dah ada yang ikut .. tapi kanak-kanak kadang2 dtg jugak malas dia ..
kena la pandai psiko sikit .. ^_^






Ini diya a.k.a yaya

Ini dania  aka nana =)

Semoga Allah jadikan mereka anak-anak yang solehah J